ДЛС Мазалат с техника от висок клас

сп. Екотехника и технологии, 2014, Бр. 4
18.11.2014

ДЛС Мазалат с техника от висок клас

Доставената конфигурация включва шведски кран Hiab Jonsered и шведска дървовозна надстройка ExTe, монтирани на триосно шаси MAN. Доставката на крана и надстройката, както и цялостният инженеринг и монтаж на оборудването, са изпълнени от Бакстрейд ЕООД...

Доставената конфигурация включва шведски кран Hiab Jonsered и шведска дървовозна надстройка ExTe, монтирани на триосно шаси MAN. Доставката на крана и надстройката, както и цялостният инженеринг и монтаж на оборудването, са изпълнени от Бакстрейд ЕООД.

Крановете на Hiab имат традиционно присъствие в българските гори. Още в средата на 70-те години на ХХ в. започват да се внасят първите кранове от Швеция с цел механизиране на работата в българския дърводобив и повишаване на производителността. Любопитен факт е, че по това време Hiab спонсорира издаването на специален учебник за техникумите по дърводобив. През тези начални години на навлизане у нас Hiab се представя с два модела в класа 5 - 6 тонметра, които скоро добиват много голяма популярност.
С времето обаче Hiab развива значително гамата си, като започва да предлага специализирани решения за дърводобивната индустрия под марките Jonsered и Loglift, които се монтират на камион. През изминалите повече от 20 години официалният представител на Hiab – фирма Бакстрейд, успява да затвърди реномето и позициите на шведския производител у нас.
Високата репутация на шведските кранове, градена десетилетия, насочва ДЛС Мазалат (с. Горно Сахране, общ. Павел баня) към търсене на имено такава техника. Стопанството има дългогодишен опит и отлични впечатления от кран Hiab, един от първите доставени в България.  Конкретното задание на клиента за изцяло нова техника включва специализиран кран за дърводобив и дървовозна надстройка, монтирани върху триосно шаси 6х6.

Максимална проходимост и товароподемност
Предпочетеното шаси е MAN TGS 6x6 с повишена проходимост и възможност за работа при по-тежки пътни условия. Колесната база е доста скъсена - 3600 мм, което представлява доста голямо предизвикателство за Бакстрейд, извършващи цялостния инженеринг и монтаж на крана и надстройката. Клиентът изисква товарното пространство да бъде с дължина 5 м, след които се монтира крановата уредба (заден монтаж). Това налага удължаване на надрамника за крана така, че изискването за 5 м товарна дължина да се спази. По същата причина се налага производство на хидравличния резервоар по специална поръчка и поместването му на не съвсем традиционно място - между кабината и предната стена на надстройката.
За тази суперкомпактна конфигурация е избран кран Jonsered 1140 Z 80. Това е 10-тонметров кран с 8-метрова  стрела, който на отстояние 7,5 м може да манипулра товар от 1470 кг, а на 3 м - 3270 кг. Грайферът FLG43 е с капацитет 400 л и обхват на челюстите 1950 мм и значително улеснява товаренето и разтоварването на трупи с диаметри от 12 до 70 см. Той се паркира върху самата стрела на крана в транспортно положение.
За оператора са предвидени редица възможности и функции, свързани с комфорта и безопасността при работа: седалка с подгряване, авариен стоп-бутон, товароподдържащи хидравлични клапани на стрелите и др. За ефективната непрекъсната работа на крана в различни условия са монтирани охладител на хидравличната система, предпазител на главния хидравличен цилиндър срещу механични удари и т.п.

За първи път
Специализираната дървовозна надстройка е от шведската фирма ExTe. Компанията предлага различни варианти, като в конкретния случай е избрана стоманена конструкция от четири П-образни рамки. Те се монтират по специален начин така, че да могат да бъдат размествани, без това да се отразява на здравината и стабилността на закрепването. Всяка от рамките тежи около 110 кг, но е предвиден да носи товар до 4 т (височината на климиите е 2,6 м). Така дървовозната надстройка запазва сравнително малка собствена маса и позволява превозването на по-голям полезен товар. Капацитет й се оформя на 16 т при вътрешни размери 5х2,4х2,6 м. Тук за Бакстрейд също има доста предизвикателства. За целите на монтажа се използват специални стоманени профили за надрамника, а допълнително се оформя и под от листове неръждаема ламарина.
Трябва да се отбележи, че дървовозна надстройка ЕхТе се монтира за първи път в България. ЕхТе е с дългогодишни традиции на пазарите в скандинавските страни, но също е популярна в съседни на България страни - например Румъния.

Данаил Николов

<< Обратно към новините